اپلای و تغییر مقطع دکتری به ارشد!

تغییر مقطع از دکتری به ارشد یا از دکتری یا ارشد به کالج

مورد اول: چه دلایلی ممکن است داشته باشد که شما این کار را بخواهید انجام دهید؟

مورد دوم: چه اتفاقی برای شرایط اقامتی شما رخ می­دهد؟ یعنی در واقع Study Permit  شما چی می­شود؟ اگر در کبک هستید CAQ چیکار باید بکنید در مورد اینها؟

مورد سوم: چه نکاتی را در این زمینه باید در نظر داشته باشید وقتی می­خواهید که تغییر مقطع بدهید؟

دلیل­ها چی هستند؟ دلیل اول این است که ممکن است اصلاً اهداف کاری یا حرفه­ای شما تغییر بکند. قبلاً علاقه­مند بودید به اینکه وارد کار آکادمیک بشوید یا کار ریسرچ انجام بدید، الان بعد از مثلاً یک یا دو سال دکتری خواندن به این نتیجه رسیدید که نه این چیزی نیست که بخواهید در آینده انجام دهید، نه می­خواهید یک نوع کار دیگری باید انجام دهید و مقطع دکتری به درد شما نمی­خورد؛ یا اینکه اصلاً علاقتون به آن رشته به هر دلیلی از بین رفته است یا به آن رشته کاری یا رشته تحصیلی اصلاً علاقه ندارید و می­خواهید اصلاً بروید وارد کار دیگری شوید و ادامه دادن در اینجا صرفاً برای شما می­شود وقت تلف کردن. یا اینکه به اینجاتون رسیده است و از حجم درس­ها و فشار کار و این حرف­ها به حد نهایی رسیده است. در نظر داشته باشید به اینجا (میانه صورت) نه! چون تقریباً همه در دوران دکتری به اینجا (میانه صورت) می­رسد ولی خب ادامه می­دهند و فارغ­ التحصیل می­شوند و کار درست هم همین است. اما واقعاً اگر از حدی که می­توانید تحمل بکنید گذشته است به همین دلیل می­آیید فکر می­کنید که راه­های دیگر چی هستند که من دیگر واقعاً این فشار را نمی­توانم تحمل کنم، چیکار می­توانم بکنم؟ که به تغییر مقطع فکر می­کنید.

یا این هم ممکن است که آزمون جامع یا در واقع دانشگاه­های مختلف به آن واژه­های مختلفی اطلاق می­کنند، Qualifying Exam هست، گاهی General Exam هست، گاهی Comprehensive Exam هست و بعضی از دانشگاه­ها گاهی یکی از این امتحانات را دارند و گاهی دو آزمون دارند، در سال اول دارند، بعضی­ها سال دوم و سوم دارند، سیستم­های دانشگاه­ها متفاوت است. اما به هر نحو خیلی از مواقع شما یک بار این آزمون را بیوفتید، یکبار دیگر به شما فرصت می­دهند و اگر بار دوم هم بیوفتید، معمولاً می­خواهند که پروگرام را ترک کنید و یا تبدیل بکنید به Master این هم درواقع یک دلیل دیگری است که بچه ­ها از دکتری به ارشد تغییر می­دهند.

این دلایل بود، اینکه از لحاظ در واقع مهاجرتی چه اتفاقی برای شما می­افتد؟ اگر در کانادا باشید، Study Permit شما کاملاً اوکی هست و هیچ مشکلی ندارد، و Study Permit برای مقاطع مختلف همان حالت است و هیچ کاری لازم نیست برای آن انجام دهید. اما اگر در کبک باشید، در مورد CAQ، نیاز هست که در واقع CAQ را تغییر دهید، چون مقطع که عوض می­شود نیاز هست که برای CAQ دوباره اقدام شود و آن هم مشکلی نیست و الان هم خدا را شکر سیستم آن آنلاین شده است و می­توانید برای آن اقدام بکنید. در نظر داشته باشید اگر در مقطع دکتری درس می­خوانید یا ارشد هستید و در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید و دارید تبدیل می­کنید به کالج یا می­خواهید بروید کالج، این را در نظر داشته باشید چون موسسه آموزشی شما عوض می­شود DLI را که مخفف Designated Learning Institution number را باید در اکانت CAQ وارد شوید و تغییر بدید این تنها چیزی است که باید انجام بدید و خیلی کار سختی انجام دادن آن نیست.  این هم از لحاظ مهاجرتی.

چند نکته: نکته اول اینکه وقتی­ که می­خواهید این کار را بکنید در نظر داشته باشید که اوکی من الان دارم از دکتری به ارشد تغییر می­کنم، با توجه به استانی که هستم توی کانادا یا با توجه به آن برنامه­ای که برای خودم در نظر گرفتم که از آن استفاده کنم برای اقامت دائم (اگر علاقه ­مند هستید که اقامت دائم بگیرید) الان چه اتفاقی برای آن می­افتد و چه تغییراتی در آن انجام می­شود؟ حتماً این را در نظر داشته باشید.

دوم اینکه، از صحبت کردن با استادتان در مورد این قضیه نترسید. تقریباً می­توان گفت در یک هفته اخیر من چند مورد از بچه ­ها بودند که یا درگیر این قضیه بودند که اصطلاحاً Back Track کردن یا Master Out کردن است و در دانشگاه­های مختلف مونترال بودند که یکی از آنها می­گفت که من می­ترسم که به استادم بگویم. ولی در نظر داشته باشید که اگر واقعاً این تصمیم را گرفتید، به هر کدام از دلایلی که گفتم، اگر واقعاً این تصمیم را گرفتید و برای شما جدی است به نظر من بهترین کار این است که صادقانه با استادتون صحبت بکنید و بگویید که خب حالا به هر دلیلی یا من خسته شدم و واقعاً نمی­توانم ببرم جلو یا این اون چیزی نیست که من برای زندگی می­خواهم، به همین دلیل بیا یک فکری بکنیم. در بدترین حالت چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ در بدترین حالت این است که استاد فاند شما را قطع کند، یا اینکه ممکن است بعید می­دانم موافقت نکنند و من تاحالا کسی را ندیدم که با Master Out کردن موافقت نکند، ولی با فرض اینکه مخالفت کند آنوقت شما باید در نظر بگیرید که چکار می­توانید بکنید. ولی معمولاً اوکی هستند با اینکه شما برنامه دکتری را به مستر تغییر دهید. البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر ترم اول هستید، دست نگه دارید. چون ترم اول فشار زیاد است و کشور عوض می­شود و شما با سیستم آموزشی کشوری که آمدید آشنا نیستید و خب ممکن است فشاری که روی شما هست هم فشار درسی باشد و هم فشارهای دیگر که خب دوری و سرما و … است که اینها ممکن است با همدیگر جمع شوند و اذیتتون بکنند. اینکه شما این ذهنیت را دارید در ایران ۲۰ واحد برمی­داشتید و راحت Handle می­کردید و وقت اضافه هم داشتید و به سینما و کافه و همه کاری می­کردید ولی الان اینجا هستید و سه کورس برداشتید وقت نفس کشیدن هم ندارید و این کاملاً اتفاق می­افتد و بیشتر به دلیل تغییر سیستم آموزشی کشورها است. بگذارید برود جلو، یکم دست نگه دارید و بگذارید یکم بگذرد و بعد تصمیم بگیرید. اگر گذشت و ترم ۲ آمد و گذشت ترم ۳ و شما هنوز این مسئله را دارید و اگر تابستان رسید و باز درگیر Research هستید و باز این مشکلات هر کدام هست و آن فکری که در مورد تغییر کلی مسیر زندگیتان هست شاید آنموقع باید وارد کار بشوید و تصمیم بگیرید که این کار را انجام بدید.

دقت کنید آن موقع که گفتم با استادتان صحبت کنید برای بعد از این است که واقعاً با خودتون تصمیم گرفتید ولی مثلاً همان اول مثلاً دو کورس برداشتید و فشار بهتون آورد نرید به استادتون بگید که من نمی­خواهم، ول می­کنم و … . یکم صبر کنید و بهش زمان بدید ولی اگر واقعاً تصمیم شما این هست در نظر داشته باشید که آخر دنیا نرسیده است، راه­های مختلفی است برای اینکه در واقع شما مصلحت کنید. گاهی اوقات حتی شما با آن فوق لیسانسی که می­گیرید در بازار کار، بازار کار همان رشته­ای که می­خواهید بخوانید موفق­تر باشید از لحاظ انعطاف­پذیری بازار کار برای جذب شما و خیلی موارد دیگری که ممکن است برای شما رخ دهد.

5/5 - (1 امتیاز)